CERITA TERHANGAT!!! ---> TERBAIK!!!

Terhangat ..

Jumaat, 22 Jun 2012

Siapa Sokong...????? Tolong Vote Ini Untuk Masa Depan Anda Semua..!!!

KWSP Minta Had Umur Persaraan Dinaikkan Ke 60!

Baru-baru ini dalam berita ada menyatakan yang KUMPULAN WANG SIMPANAN PEKERJA bercadang hendak menaikkan had umur persaraan dari 55 tahun ke 60 tahun.

Ini bermakna, had umur yang dicadangkan untuk seseorang mengeluarkan caruman KWSP mereka adalah pada umur 60 tahun, bukan lagi pada umur 55 tahun. 


Hal ini terjadi adalah disebabkan oleh tinjauan yang dilakukan oleh KWSP yang mana seorang pencarum yang telah bersara telah menghabiskan semua wang simpanan KWSP hanya dalam masa 10 tahun.

Saya rasa ini tidak salah kerana mungkin wang digunakan untuk kos perubatan dan melangsaikan semua hutang yang ada.

Dan pihak KWSP sepatutnya melonggarkan syarat had persaraan dengan memberikan pilihan kepada pencarum KWSP sama ada hendak mengelaurkan duit caruman KWSP pada umur 55 tahun atau 60 tahun.

Ini perlu agar ianya tidak membeban dan menyusahkan pencarum KWSP yang memerlukan duit yang telah mereka simpan di dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.

9 ulasan:

  1. setuju kerana purata jangka hayat org malaysia 50th meninggal dunia, lg pun tu duit caruman kt apa...ini masa utk kt menikmati setelah lama di simpan. apa kwsp nak ambil kisah jika duit tu hbs...

    BalasPadam
  2. macamlah duit dia yang nak sibuk-sibuk sangat tu. Yang pencen awal, tak boleh keluarkan ker?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tuh...biar lah pencarum yang tentukan..KWSP hanya pemegang amanah..dia tak bloh mengunakan duit pencarum sesuka hati.

      Padam
  3. tu kan actually duit kita setelah berpuluh tahun bekerja. so ape yg dorang dok sibuk2 nak tetapkan umur 60 baru leh keluarkan sepenuhnya. nak tunggu gigi gugur semua baru la dpt merasa hutang xde kot

    hehe ni tlg luahkan bg pihak abah :P

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagus tuh...anak abah nie...tahniah kerana memahami nasib pencarum KWSP ini

      Padam
  4. kerajaan yang sangat "perihatin"

    BalasPadam

Cerita Sensasi Terkini ---> Terhangat dan sensasi!!!