CERITA TERHANGAT!!! ---> TERBAIK!!!

Terhangat ..

Selasa, 8 November 2011

Jom Kita Kongsi Pandangan Cara-Cara Nak Bela Ikan Dalam Akuarium......

Assalammualaikum......

Aku baru merancang nak buat akuarium nie....dan kalo boleh nak mintak pendapat dan tips berguna pada kawan-kawan cara-cara nak bela ikan dalam akuarium...


Anak aku suka tengok ikan di kedai-kedai Akuarium, kalau pergi kedai sahaja mesti nak singgah tengok ikan...hehehe, tu yang tetiba nak beli akuarium untuk anak aku.

Pergi kedai akuarium...tanya-tanya harga akuarium....


Akuarium 3kaki jer dah RM 80.00
Penutup lengkap dengan lampu RM 70.00
Kaki akuarium letak atas rak kasut jerk.
Total harga RM 150.00

Itu belum masuk pum, aksesori, ikan dan makanan ikan jejak jugak aku rasa dalam RM 250.00

Rupa-rupanya member aku nak bagi akurium dalam 4kaki tapi ada masalah sebab akuarium tu besar pulak nanti rosak pulak almari kasut aku sebab berat sangat.

Jadi Aku merancang nak ubahsuai akuarium tu jadi 3kaki sahaja.....

Aku ada jugak cari info atau tips yang berguna untuk aku mempelajari cara-cara nak membela ikan dalam akurium dan juga cara-cara menghias akuarium.

Tapi kalo boleh nak jugak mintak pendapat dan tips berguna pada kawan-kawan cara-cara nak bela ikan dalam akuarium...seperti... ikan apa yang sesuai untuk akurium yang sebesar 3kaki, Cara penjagaan ikan dan sebagainya.



Ini aku dapat sedikit tips dari forum malaysianbikers.com.my 

CARA MENJAGA AKUARIUM
Penjagaan akuarium yang mengandungi ikan hiasan kecil dan tumbuhan akuatik sebagai hiasan adalah mudah.

Penjagaan harian
•Beri makan sekali atau dua kali sehari. Makanan adalah mencukupi apabila dapat dihabiskan oleh ikan dalam masa 2 hingga 3 minit.
•Perhatian kelakuan ikan. Sekiranya tedapat tanda-tanda ikan tidak normal atau sakit seperti berenang dalam keadaan luar biasa, berpusing-pusing, terdapat kecederaan, berubah warna, sisiknya tanggal atau kembang, ikan tersebut perlu diasingkan dan diberi rawatan.
•Ikan yang mati perlu dibuang.
•Pastikan semua peralatan pengudaraan, penapis dan lampu berfungsi dengan baik.
•Ukur kualiti air seperti nilai pH, ammonia, oksigen dan karbon dioksida menggunakan alat yang disediakan.

Penjagaan mingguan
•Setiap minggu atau sekurang-kurangnya 2 minggu air perlu diganti sebanyak setengah atau ⅓ bahagian dari isipadu tangki.
•Cantas tumbuhan akuatik yang tumbuh terlalu tinggi
•Bersihkan bahagian hadapan cermin tangki.
•Padamkan semua peralatan elektrik seperti pam penapis dan lampu buat sementara waktu.
•Siphonkan kotoran yang terdapat di dasar tangki.
•Cucikan kapas penapis dengan air bersih.
•Tambahkan air dalam tangki seniggga ke paras asal.
•Perlu diingat supaya tidak memberi makan dengan berlebihan sebelum bercuti pada hujung minggu. Ikan tidak akan mati sekiranya tidak diberi makanan selama beberapa hari sebaliknya akan lebih mebahayakan ikan sekiranya diberi makan dengan berlebihan.

MENGENAL PASTI MUTU AIR AKUARIUM
a.pH air
pH air ialah kadar kemasaman air. Ia diukur dari nilai 1 hingga 14. Nilai 1 ialah paling masam atau asidik dan nilai 14 merupakan keadaan yang paling alkali. pH air akuarium yang paling sesuai aialah 6.5 hingga 7.5 iaitu sekitar neutral. Untuk menentukan nilai pH boleh menggunakan kertas litmus. Nilai pH air perlu dipastikan dari masa ke semasa untuk mengelakkan ianya terlalu asidik.

b.Suhu
Ikan dapat hidup dengan baik pada suhu sekitar 26o hingga 27oC. Suhu yang terlalu tinggi atau terlalu rendah boleh menyebabkan ikan mati. Suhu yang sejuk di bawah 26oC menyebabkan ikan mudah dijangkiti penyakit. Biasanya keadaan suhu dan iklim di negara kita tidak memerlukan pemanas kerana tiada musim sejuk. Suhu bilik adalah cukup sesuai untuk ikan hidup dengan baik.

b.Bahan beracun
Bahan beracun yang wujud di dalam air ternakan ialah ammonia dan nitrate. Ianya terhasil dari proses perkumuhan ikan yang dipelihara iaitu bahan buangan urin dan najis. Oleh kerana sistem tangki kita adalah sistem yang seimbang, bahan beracun ini tidak akan memberi kesan kepada kehidupan ikan kerana ianya telah ditukar kepada bahan makanan dan baja yang berguna untuk tumbuhan akuatik di dalam akuarium. Proses penukaran bahan beracun ammonia dan nitrat kepada baja dilakukan oleh tindakan bakteria di dalam penapis pasir di dasar akuarium (rujuk edaran nitrogen).

c.Cahaya
Cahaya diperlukan untuk proses fotosintesis. Oleh itu tangki akuarium mesti dipasang lampu yang dinyalakan selama 10 hingga 12 jam setiap hari.

Nanti kalau dah siap akuarium...aku akan tunjukkan untuk tatapan kawan-kawan semua...

8 ulasan:

  1. hurm, jadi kos total dalam RM150 + RM250 = RM400, boleh tahan gak tu untuk buat sebuah akuarium bersaiz 3 kaki, dah kire cukup besar tu.

    BalasPadam
  2. nak advised x berapa pandai, modal ade sikit subjektif. cuba cari/survey barang kat kedai pancing luar bandar sket. kedai ikan hiasan atau pet biasanye sikit mahal(sikit lebih je).

    BalasPadam
  3. rebellion....tak lah dalam RM 250.00 je.

    Denaihati...harga sama je,servey dah banyak tempt tuh yg harga dapat cari yg murah.

    BalasPadam
  4. mcm mne cara nk tetapkan air dlm aquarium & bahan-bahannya bagi yang baru mula nk bela ikan ??

    BalasPadam
  5. murah nye akuarium 3kaki rm 80?? kt sini paling kuat rm 200... kat mane beli???

    BalasPadam
  6. aku baru buat akuarium...akuarium kecil je dlm 2kaki...tu pon org bagi...aku beli pump RM20,beli hiasa RM15,beli ikan RM10,Beli lampu RM22 dan makanan termasuk anti klorin RM8 so kira la modal tu.

    BalasPadam
  7. kat mana nak beli aqurium 2 3 kaki ke yg harga murah, aku beli 1 kaki suku pun dah harga 200

    BalasPadam
  8. saya tak nak buat akuarium,saya beli ikan emas 2 ekor pun cukup

    BalasPadam

Cerita Sensasi Terkini ---> Terhangat dan sensasi!!!