CERITA TERHANGAT!!! ---> TERBAIK!!!

Terhangat ..

Isnin, 31 Oktober 2011

Kereta Toyota @ Lexus CT200h Siri F-Sport

Lexus CT200h Siri F-Sport
Lexus CT200h Siri F-Sport
Jenama Lexus asal-usulnya daripada Toyota, namun Lexus difungsikan sebagai kemuncak kesempurnaan Toyota.
Jika rekaan Toyota boleh dikatakan sebagai biasa-biasa sahaja, Lexus pula lebih elegan. Rekaannya bersahaja tetapi tajam dan segak. Istilah Inggeris yang biasa digunakan ialah sharp.

Harus tahu, mereka yang bekerja di Lexus bukan calang-calang orang. Mereka sangat mahir dan teliti dalam bidang masing-masing. Sehinggakan enjin diuji dengan telinga melalui steteskop bagi memeriksa jika ada bunyi yang berbeza daripada kebiasaan.
Mereka yang mahir ini dipanggil sebagai Master Craftsmen atau gambaran lebih jelasnya ialah seperti pengukir kayu di negara kita. Hasil ukiran yang halus datang daripada pengukir mahir serta berpengalaman yang sememangnya boleh membuatkan kita kagum dengan hasil kerja mereka.
Semakin halus ukiran, maka lebih tinggi nilainya. Begitulah juga dengan Lexus. Proses praproduksinya pun sudah cukup meletihkan. Ini sekali gus meletakkan harganya dalam kategori premium, walaupun hakikatnya nadi atau platformnya adalah sama dengan kenderaan Toyota.
Lexus sebenarnya disasarkan untuk pasaran mewah yang sudah sinonim dengan jenama dari Jerman seperti BMW dan Mercedes-Benz. Oleh sebab itu, setiap model BMW dan Mercedes-Benz pasti akan ada pencabar serupa daripada Lexus selaku pesaing dari Asia.
Model CT200h keluaran Lexus boleh dilihat sebagai pencabar BMW 1 Series atau Mercedes B-Class. Saiz CT200h tidaklah besar mana. Malah, ia kelihatan seperti model IS250 yang dipendekkan. Namun, ruang storan belakangnya tidaklah sempit atau menampilkan rekaan yang sekadar cukup makan.
Apa yang paling menarik tentang CT200h di pasaran tempatan ialah harganya yang murah. Lebih tepat lagi, paling murah antara model-model Lexus lain. Dengan harga kira-kira RM173,000 anda boleh memiliki CT200h yang menggunakan sistem hibrid sama seperti Prius. Kereta mewah yang ekonomikal. Oleh kerana memakai jenama Lexus, maka harganya lebih mahal berbanding Prius yang berharga sekitar RM140,000 seunit.
Tidak cukup dengan bertarung secara berdepan dengan variasi Mercedes-Benz dan BMW, Lexus turut mempunyai pesaing bagi model berprestasi kedua-dua jenama itu, misalnya AMG untuk Mercedes.
F-Sport adalah gred sporty bagi kenderaan Lexus. Ia dapat dilihat dengan jelas melalui penggayaan baharu seperti spoiler belakang yang lebih besar, skirt sisi kembang, gril hadapan dan bampar yang aerodinamik.
Pada keempat-empat rodanya, dipasang rim aloi 17 inci dengan warna gelap. Di dalam kabin, apa yang membezakan model F-Sport dengan model biasa ialah sterengnya yang rata pada bahagian bawah, selain pedal dan scuff plates yang diperbuat daripada aluminium.
Lexus CT200h Siri F-Sport
CT200h F-Sport dilengkapi dengan cruise control, tempat duduk disalut kulit dan boleh dilaras secara automatik, selain sistem pemanas (pada tempat duduk hadapan). Ia turut dipasang dengan cermin sisi dengan electrochromatic dan kamera parkir dengan visual pada cermin pandang belakang.
Jika itu masih tidak memadai, pembeli boleh menambah lagi resipi kemewahan dengan beberapa perkakasan seperti sistem navigasi HDD yang digabungkan dengan kawalan Remote Touch Lexus.
Selain cermin pandang belakang dengan tahap cahaya boleh laras, model mewah itu turut dilengkapi monitor panduan belakang dan pakej sepuluh unit pembesar suara. Alat pengesan parkir hadapan dan belakang serta cermin suria juga ada sebagai opsyen pembelian.
Demi kualiti pengendalian dan pemanduan yang lebih mantap, Lexus telah menala suspensi model itu agar lebih 'berhubung' dengan pemandu. Standard untuk F-Sport ialah teknologi lateral damping. Sementara kadar kekenyalan pegas gegelungnya telah ditukar. Penyerap hentak standard Showa pula telah digantikan dengan set jenama Kayaba yang lebih berorientasikan pemanduan sporty.
Sistem lateral damping yang dilihat unik dalam kelas CT200h berjaya mengurangkan gegaran badan kereta. Ia kemudian menyumbang kepada rasa stereng yang lebih linear, seterusnya menjadikan pemanduan lebih asyik dan selesa untuk semua penumpangnya.
Dengan pelanjutan pengecualian cukai terhadap kenderaan hibrid, tidak mustahil model F-Sport akan dibawa masuk ke dalam pasaran negara. Suatu ketika dulu, dengan cukai yang tinggi memang agak mustahil untuk rakyat merasa teknologi termaju automotif. Tetapi kini, dengan insentif cukai hibrid itu apa yang ditawarkan di pasaran global dapat kita beli.
Biarpun sudah ketinggalan jauh dalam industri kereta massa, Malaysia tetap mempunyai peluang yang luas dalam bidang teknologi hijau. Malah, jika pasaran kenderaan diliberalisasikan dalam masa beberapa tahun akan datang, kenderaan hibrid dijangka kalis penurunan harga kerana faktor harganya yang realistik dengan sedikit cukai.
Di United Kingdom (UK), Lexus CT 200h F-Sport ditawarkan pada harga bermula €27,850 iaitu kira-kira RM137,000. Secara relatifnya, harga model tersebut di UK berada pada paras harga Toyota Prius di sini.
Saya yakin Lexus Malaysia, UMW Toyota dan kerajaan mempunyai kira-kira tersendiri mengapa harga kenderaan hibrid di sini berbeza dengan di UK. Mungkin juga spesifikasinya berbeza dengan pasaran lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita Sensasi Terkini ---> Terhangat dan sensasi!!!