CERITA TERHANGAT!!! ---> TERBAIK!!!

Terhangat ..

Selasa, 4 Oktober 2011

Kehebatan Teknologi Kejuruteraan Hibrid 111 Tahun

PORSHE HIBRID............

FERDINAND PORSCHE banyak menghabiskan masanya untuk membina sebuah kereta. Ciptaan pertamanya ialah sebuah kereta elektrik. Dikenali sebagai Lohner-Porsche, ia menjadi berita sensasi sewaktu dipertontonkan di Paris World Exhibition pada tahun 1900.
Lohner-Porsche menggunakan khidmat dua unit motor yang dipasang pada hab roda hadapan untuk menggerakkan kenderaannya itu. Ferdinand kemudian mengguna pakai idea tersebut untuk menghasilkan kereta lumba elektrik pacuan empat roda.



Inovasi Ferdinand terus dizahirkan. Kali ini, beliau memadankan dua buah enjin pembakaran dalaman dengan hab motor elektrik yang membenarkan tenaga elektrik disimpan di dalam bateri. Kereta tersebut dinamakan Lohner-Porsche Semper-Vivus. Inilah kereta hibrid pertama Porsche.
Abad ke-21 menyaksikan pembangunan lebih aktif jentera Porsche yang mesra alam sekitar. Syarikat automobil Jerman itu menunjukkan kesungguhan apabila memperkenalkan dua jentera hibrid iaitu 918 Spyder dan Cayenne S Hybrid sewaktu Geneva Motor Show 2010. Model Cayenne S Hybrid kemudiannya memasuki barisan pengeluaran.
Selang setahun kemudian, di pameran yang sama, satu lagi model hibrid diperkenalkan iaitu Gran Turismo Panamera S Hybrid. Jentera empat pintu itu dilabel sebagai Porsche paling ekonomikal.
Model berkenaan baru sahaja dilancarkan dalam pasaran tempatan oleh Sime Darby Auto Performance Sdn. Bhd. (Sime Darby Auto). Turut sama dilancarkan ialah model Panamera Turbo S.

Sime Darby Auto merupakan pengimport tunggal dan eksklusif kenderaan Porsche di Malaysia. Dengan tambahan dua model itu, anak syarikat Kumpulan Sime Darby itu kini menawarkan lapan varian Panamera.
Panamera S Hybrid dilengkapi enjin suntikan terus pengecas lampau 3.0 liter V6 dengan motor elektrik. Motor elektrik itu memainkan peranan sebagai penghidup (starter) dan generator.
Selain itu, motor berkenaan turut disambung pada bateri nickel metal hydride yang menyimpan cas-cas elektrik apabila kenderaan bergerak atau membrek. Bateri berkenaan ditempatkan di bahagian lantai ruang kargo.
Model hibrid itu berupaya meluncur (sailing) di laluan luar bandar dan lebuh raya pada kelajuan sehingga 165 kilometer sejam (km/j) tanpa menggunakan khidmat enjin pembakaran dalaman. Situasi ini hanya berlaku apabila tiada desakan kuasa diperlukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita Sensasi Terkini ---> Terhangat dan sensasi!!!