CERITA TERHANGAT!!! ---> TERBAIK!!!

Terhangat ..

Khamis, 22 Mac 2012

Dakota KN630 | Penghormatan Terakhir Selepas 62 Tahun

APABILA sekumpulan warga kulit putih tiba di Tanah Perkuburan Tentera Komanwel, Jalan Cheras, Kuala Lumpur pada pagi 15 Mac lalu, suasana sugul menyelaputi perasaan para hadirin.
Ketika manusia di ibu negara sedang berpusu-pusu ke tempat kerja pada pukul 7.30 pagi bagi memulakan kehidupan, waris-waris si mati itu sedang meraikan sebuah kematian. Barisan batu nisan di tanah perkuburan tersebut menjadi saksi gejolak perasaan mereka.

Tepat pukul 7.45 pagi, seramai enam orang tentera dari Angkatan Tentera Udara Diraja Britain (RAF) berkawad perlahan-lahan mengusung keranda yang mengandungi tulang-temulang mangsa korban pesawat pengangkut Douglas DC-3 Dakota KN630 yang terhempas di Gua Musang, Kelantan, pada tahun 1950.
Keranda yang mengandungi tulang anggota Skuadron 52, Royal Flying Corps (RFC) seramai sembilan orang itu diturunkan ke dalam liang kubur tepat pada pukul 8.15 pagi.
Upacara persemadian itu diakhiri dengan iringan tiupan begol yang melagukan muzik bertajuk The Last Post dan Reveille oleh seorang askar Gurkha yang dibawa khas dari United Kingdom.
Kemudian, para tetamu kehormat yang terdiri daripada wakil Kementerian Pertahanan Malaysia dan British, pihak Muzium Tentera Darat dan pihak Muzium Polis Diraja Malaysia dijemput untuk memberi penghormatan terakhir dan meletakkan kalungan bunga.
Kalungan bunga berwarna merah yang memberi simbol tanda ingatan kepada mangsa perang diletakkan di tepi kubur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita Sensasi Terkini ---> Terhangat dan sensasi!!!